Donderdag 3 augustus

3 augustus 2023 - Tallinn, Estland

Donderdag 3 augustus 2023,

Na vannacht goed geslapen te hebben stond Indy met frisse moed weer op.Ze heeft de partijen van haar tegenstander voor ronde 4 gister ingezien en heeft zin in de partij. Toch is Indy voor het eerst deze ronde heel zenuwachtig! Ze wil deze partij niet verliezen…Vandaag speelt ze tegen Isabel Szatmary een Tsjechisch meisje.

Na aanvang van de partij loopt Isabel al snel in een aantal zetjes, waardoor Indy op voorsprong komt met haar schijven. Na een snelle winst komt Indy met een grote glimlach de speelzaal uitlopen. Gelukkig, gelukt!

Na het nabespreken met haar coach is er genoeg tijd voor ontspanning vandaag. Nu is het wachten op de rest, dat zal nog wel even duren…tot die tijd lekker TikTok-filmpjes kijken. Oh ja, ook nog even een combinatieformulier invullen van haar 2de partij van gister. Ze had daar een mooie combinatie uitgevoerd. De mooiste combinatie wint aan het eind ook een prijs. Toch maar proberen in te dienen, nooit geschoten is altijd mis!

Vanmiddag is het de beurt aan de ouders…. Welke van de meegereisde ouders van TeamNL kan zich staande houden in het Blitztoernooi? Er heerste wel twijfel bij alle ouders om mee te doen… De inschrijving was voor coaches en ouders. Niemand wilde natuurlijk tegen coaches spelen, want dan zou je gelijk van het bord gespeeld worden. Zouden er dan 2 categorieën worden gemaakt? 1 voor gevorderden en 1 voor de minder gevorderden? Nou ja, een paar uur verder wisten we het nog niet. Indy maakte met mij een dealtje: als jij meedoet, dan drink ik morgen een beker melk. Alles smaakt hier natuurlijk net iets anders dan thuis, dus Indy eet en drinkt veel dingen dan liever niet. Ik vond het wel een goede deal. Na wat wikken en wegen besloten we met een aantal ouders om mee te doen, voor de fun.

En de deal met Indy staat uiteraard ook!

Komen wij als Nederlandse ouders netjes een half uur voor aanvang aan in de hal, niemand te zien. De enigen die in de hal wachten zijn 6 ouders in oranje shirts. We zijn de zaal ingelopen en gevraagd hoeveel deelnemers er waren voor het toernooi. Dat bleken er 12 te zijn, waarvan wij. Best grappig, totdat we zagen wie er meededen….coaches en ouders/deelnemers met rating en titels….. Waar waren de huis-tuin- en keukendammers gebleven?

Een teamfoto vooraf gemaakt, toen hadden we nog goede moed. Later sloeg dat om in heftige concentratie om toch nog een puntje te kunnen behalen, ook al was dat tegen elkaar.

Lachwekkend was het wel om in allemaal zetjes te trappen die je normaal gesproken vanaf de zijlijn best wel ziet. Toch ben je zo geconcentreerd aan het focussen op de opbouw en het zoeken naar gaatjes dat je soms de simpele dingen niet meer ziet. 1 om 2 of  1 om 3 bijvoorbeeld. Dan ga je hard door je stenen heen. Nu weten we als ouders een klein beetje wat de kinderen onder druk meemaken gezien de spanning.

Ondertussen aan de tafels verderop in de zaal zitten onze Nederlandse kinderen….te dammen. Gewoon voor de gezelligheid, omdat het niet hoeft, maar ze het toch willen. Daarna zijn ze gaan weerwolven met elkaar in het Holland House op de 5de verdieping.

Ik ben 3de van de dames geworden (waren er maar 3 😊), helaas vielen we niet in een aparte categorie. In totaliteit belande ik op de één na laatste plaats, maar ik had een middag vullend programma gehad. Even wat afwisseling na al dat wachten. Indy kon het ook wel waarderen dat ik mee had gedaan, of toch niet?  Morgenochtend staat er een beker anders smakende melk op het menu…..

Wel is de 1ste Nederlandse medaille binnen. Mariëlle Kromhout, de moeder van Viviënne heeft de 3de plek behaald! Gefeliciteerd!

Naderhand allebei even bijgekomen op de hotelkamer en op naar het avondeten. Daarna heeft Indy nog verstoppertje gespeeld met de andere kinderen door het hotel heen en uiteraard een potje weerwolven gespeeld.

Vanavond op tijd naar bed, want morgen staat er een dubbele ronde op het programma. We sloten de dag af met een mooie regenboog vanuit de hotelkamer.

20230803_08443820230803_10441620230803_105241IMG-20230803-WA0013IMG-20230803-WA0018IMG-20230803-WA0025IMG-20230803-WA0027Screenshot_20230803_172857_FirefoxIMG-20230803-WA001120230803_182728Screenshot_20230803_133723_Samsung InternetScreenshot_20230803_133711_Samsung Internet20230803_20123420230803_205035

1. Fia Verweij:
    3 augustus 2023
    Marianne, ga jij ook dammen?
  2. EjK Indy Schouten 2023:
    3 augustus 2023
    Dat heb ik inderdaad gedaan.
  3. Sjanie:
    4 augustus 2023
    Jij kan wel zeggen dat je op het EK dammen gespeeld hebt.