Zondag 30 juli

30 juli 2023 - Tallinn, Estland

Zondag 30 juli 2023,

Gisteravond de laatste dingen ingepakt en hopelijk is alles mee wat we mee moeten nemen. Vandaag vroeg ons bed uit, want we vertrekken richting Estland! De wekker ging om 5.15 uur, pfff. Jesse bleef thuis, hij wilde niet zo vroeg zijn bed uit om in de auto mee heen en weer te rijden. Hij draaide zich nog een keer om 😊.

Voor de anderen was het aankleden, ontbijten, koffers de auto in en op weg naar Schiphol! De autorit naar Schiphol toe verliep zonder problemen, alleen aan het einde even lichte stress welke baan we moesten pakken. Van welke vertrekhal zouden we gaan??? Gelukkig had Wouter net voordat wij de afslag moesten nemen in de TeamNL KNDB-EjK 2023 app gevraagd naar welke vertrekhal we moesten gaan; vertrekhal 1. Wat een gezoek met alle banen! Gelukkig na 1x de verkeerde baan gepakt te hebben, reden we door naar het afzetpunt. Koffers uit de auto, papa en Feline een dikke kus en knuffel gegeven en daar gingen we….op naar de verzamelplek bij de check-in balie. We kwamen daar als 3de aan. Het wachten was nu op de rest van de delegatie. Binnen het half uur druppelde iedereen binnen. De meeste voor Indy nog relatief onbekend. Alleen op de informatiemiddag de meeste anderen gezien, soms op een ander toernooi maar dan alleen bekend van gezicht. De groep bestaat uit 20 spelers, 1 komt later bij rapid en Blitz, 4 coaches en 8 ouders.

Indy kreeg van haar coach Alex Mathijsen haar oranje TeamNL shirt uitgereikt. Gelijk maar veilig in haar rugtas opgeborgen. Nadat iedereen was gearriveerd, werd er een welkomstpraatje gehouden en verteld wat de bedoeling van deze reisdag was. Het wordt een lange dag met veel wachten. Heike was de aangewezen persoon die we de hele dag moesten volgen en zij gaf aan hoe laat we elke keer terug op de verzamelplek moesten zijn. Af en toe zouden we tijd hebben om wat te ontspannen, een kort rondje te lopen en water te kopen.

De bedoeling van de reisdag was de hele dag Heike volgen, wachten, rondje lopen waar het even kon, naar toilet, zorgen voor genoeg water in flesjes, op tijd terug bij het verzamelpunt. Conclusie veel wachten en Heike volgen! Eerst naar de check-in bij balie 2. Dat was lang wachten, er was maar 1 balie open. Na een klein uurtje werd er een 2de balie geopend en konden we sneller door de check-in heen. Als tijdverdrijf maar foto’s van Indy proberen te nemen, maar ze deed er alles aan om zodat dat niet lukte. Dus op haar beurt maar een rare foto van mij maken.

Nu de koffers weg waren liepen we gelijk door naar de douane. Ook dat was een hele ervaring. Alles wat je aan losse spullen had moest in een bak. Jas, tas, alles uit je zakken, riem af. Daarna ging de bak door een scanner en moest je zelf op een platform stil staan met je armen wijd. Nadat jezelf gescand was kon je je eigendommen weer pakken en was het wachten tot de groep volledig door de douane heen was gekomen. Door naar de gate. Daarna konden we even wat drinken en relaxen. Met elkaar dammen, gekke foto’s maken uit verveling, muziek luisteren en TikTok kijken.

De vlucht gaat om 10.25 uur, even daarvoor mogen we onze plek gaan zoeken in het vliegtuig. Het is een klein vliegtuig van LOT Polish airlines. Er zijn aan elke kant van het pad 2 rijen stoelen. Wij zitten relatief achteraan in het vliegtuig. Het is toch spannend weer zo een eerste keer na lange tijd vliegen. Voor Indy is dit echt de eerste keer in een vliegtuig. Taxiën naar de startbaan en daarna gas geven voor het opstijgen. Lijkt best een beetje op een achtbaan 😊. Indy zat bij het raam en kon genieten van prachtige wolkenvelden en uitzicht naar beneden. Ze heeft mooie foto’s en filmpjes gemaakt.

We hebben een overstap gemaakt in Polen op het vliegveld van Warschau. In het vliegtuig kregen we ook nog drinken aangeboden en een broodje. Een vruchtenbroodje met spinazie of blauwe bessen erin. Het smaakte naar een soort vruchtenvlaai. Indy vond het bessenbroodje erg lekker!

In Warschau moesten we ruim 1,5 uur wachten, daarna weer het vliegtuig in op weg naar Tallinn, Estland. Ook nu kregen we drinken en een broodje aangeboden, dat sloegen we natuurlijk niet af. We kwamen rond 18. 00 uur in Tallinn aan. Hier was het een uur later dan in Nederland. Na het wachten op de koffers werden we met de bus naar ons hotel in Tallinn gebracht; Hotel Dzingel.

Het inchecken verliep ook hier prima. Nadat we de pasjes van de kamers hadden gekregen konden we onze koffers en tassen neerzetten in de hotelkamer. We kunnen met de lift of met de trap, we zitten op de 5de verdieping. Wat kiest Indy? Ook het verblijf in een hotel was voor ons een nieuwe ervaring, nooit eerder in een hotelkamer verbleven. Even zien hoe alles eruit ziet. Veel tijd hadden we hier niet voor, want een kwartier later werden we in het restaurant verwacht om avondeten te gaan eten. We mochten genieten van een lopend buffet.

Na het buffet werd er verzameld om met elkaar naar de supermarkt te lopen, een goede 10 minuten verderop. We kunnen het water hier in Estland niet drinken uit de kraan en moeten dus zorgen voor voldoende water uit flessen. Eenmaal terug wat spullen uitpakken, relaxen en proberen te gaan slapen. Morgen hebben we een vrije dag om te acclimatiseren.

20230729_13420220230730_07085420230730_08070520230730_09422620230730_094320 20230730_09562620230730_101608

20230730_10161620230730_10582820230730_11154620230730_11501820230730_14290720230730_18454920230730_18454420230730_19003220230730_19003820230730_19005620230730_19015420230730_19020520230730_19021220230731_085253